مناقب و مصائب و تطهیر و شهادت حضرت صدیقه طاهره کبری برگزیده الهی خانم فاطمه زهرا

هو الشهید

گزیده آیاتی که بتفسیر و تاویل اهل بیت علیهم السلام اجمعین شواهدی بر مظلوم بودن اهل بیت ع می باشد

مناقب: محمّد بن مسلم از حضرت باقر در مورد آیه الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ کسانى که از شهر خود تبعید شده‏اند، فرمود: در باره ما نازل شده.

ابن عباس: در آیه: وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا أَذىً کَثِیراً خواهى شنید از یهود و نصارى و از مشرکین آزار و اذیت زیادى.

فرمود فقط در باره پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم و اهل بیت او نازل شد. تفسیر عیاشى: ابو حمزه از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرد که این آیه را جبرئیل چنین آورده وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمِینَ آل محمّد حقهم ناراً بگو حق از جانب پروردگار شما است هر که مایل است ایمان آورد و هر که میخواهد کافر باشد ما آماده کرده‏ایم براى ستمگران حق آل محمّد آتشى.

در تفسیر قمى است که الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ یعنى ولایت علی بن ابى طالب علیه السّلام.

از کنز جامع الفوائد: نیز همین روایت نقل شده. مناقب: ابو الحسن موسى بن جعفر علیه السّلام در باره آیه وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ستم بما نکرده‏اند ولى بخویش ستم روا داشته‏اند.

فرمود خداوند عزیز و پر قدرت‏تر از این است که باو ستم شود و یا بخود ظلم نسبت دهد ولى ما را با خود قرین قرار داده ظلم بما را ظلم بخود بحساب آورده و ولایت ما ولایت او است. کنز جامع الفوائد: عیسى بن داود از موسى بن جعفر از پدر خود نقل کرد در باره آیه: وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً لال محمّد چنین نازل شده ناامید است کسى که ستم بآل محمّد روا داشته دارد. کنز جامع: سلیم بن قیس هلالى از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام در باره آیه وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ و ظلم آل محمّد إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ آنچه پیامبر بشما دستور داده انجام دهید و آنچه نهى کرده خوددارى نمائید از خدا بترسید در باره ظلم آل محمّد خداوند سخت کیفر میکند ستمکاران آل محمّد صلى اللَّه علیه و آله و سلم را. تفسیر عیاشى: حضرت باقر علیه السّلام فرمود جبرئیل این آیه را آورد فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا آل محمّد حقهم غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا آل محمّد رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ  تفسیر قمى: احْشُرُوا الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ فرمود: یعنى بیاورید کسانى را که بآل محمّد ستم روا داشته‏اند و اشخاصى که شبیه آنهایند. تفسیر قمى: عبد الرحمن بن کثیر از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه: ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها نیست مصیبتى در زمین و نه در جانهاى شما مگر اینکه در کتابى است پیش از آنکه پدید آریم آن را.

فرمود راست فرموده خداوند و پیامبرانش تبلیغ کرده‏اند و کتاب خدا در آسمان علم خدا است بآن و کتاب خدا در زمین اعلام خدا است بما در شب‏ قدر و در غیر شب قدر إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ.

حسن بن عباس حریش از ابو جعفر ثانى علیه السّلام در آیه: لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ فرمود حضرت صادق علیه السّلام نقل کرد که مردى از پدرم راجع باین آیه پرسید فرمود در باره ابا بکر و یارانش نازل شده یک قسمت جلو و یک قسمت بعد خواهد بود لا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ ناراحت نشوید بر آنچه از دست داده‏اید که عبارت است از امتیازاتى که بعلى بن ابى طالب علیه السّلام بخشیده شده: وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ و خوشحال نباشید از فتنه و آشوبى که براى آزمایش شما پدید مى‏آید پس از پیامبر اکرم.

آن مرد گفت گواهى میدهم شما از داورانى هستید که در حکم شما اختلافى نیست از جاى حرکت کرده رفت دیگر او را ندیدم.

شرح این خبر خواهد آمد در بخش ارواح ائمه علیهم السّلام  تفسیر قمى: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ تا لَقَدِیرٌ آیه در باره على و جعفر و حمزه نازل شده سپس در مورد حضرت حسین علیه السّلام نیز جارى است و این آیه الَّذِینَ أُخْرِجُوا در باره حضرت حسین است یزید در پى او فرستاد تا بشام بیاورند آن جناب از مدینه بجانب کوفه رفت و در کربلا شهید شد.

ابن مسکان از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ نقل کرد که فرمود عامه (اهل سنت) میگویند آیه در باره پیامبر اکرم نازل شده هنگامى که قریش آن جناب را از مکه خارج کردند اما مربوط بحضرت قائم (ع) است زمانى که براى انتقام خون حسین ظهور کند و اینست معنى فرمایش او که ما اولیاى مقتول و خونبهاگیرانیم. کنز جامع الفوائد: داود بن سلیمان از حضرت رضا از آباء گرام خود نقل کرد که پیامبر اکرم فرمود خداوند بهشت را بر ستمگران اهل بیت من و کشندگان و ناسزاگویان و همکاران ایشان حرام نموده آنگاه این آیه را تلاوت نمود: أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ. کافى: حضرت باقر علیه السّلام فرمود: جبرئیل این آیه را چنین براى پیامبر اکرم آورد: فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا آل محمّد حقهم قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا، آل محمّد حقهم رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ.

و فرمود جبرئیل این آیه را چنین آورد: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ظَلَمُوا آل محمّد حقهم لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِیَهْدِیَهُمْ طَرِیقاً  إِلَّا طَرِیقَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها أَبَداً وَ کانَ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیراً.

سپس فرمود: یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ مردم پیامبر یک واقعیت و حقیقت را از جانب پروردگار شما آورده راجع بولایت على فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا و اگر کفر بورزید بولایت: فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ.

هر چه در آسمانها و زمین است در اختیار خداست.

توضیح: در مورد آیه: فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَیْرَ الَّذِی قِیلَ لَهُمْ آیه جریان باب حطه بنى اسرائیل را نقل میکند که به آنها گفتند بگوئید حطه تا گناهان شما را بیامرزیم آنها چیز دیگرى گفتند شاید منظور اینست که ولایت آل محمّد در این آیه نظیر باب حطه بنى اسرائیل است.

چنانچه در اخبار زیادى نقل شده که پیامبر اکرم فرمود مثل اهل بیت من مانند باب حطه بنى اسرائیل است. و یا منظور اینست که این معنى یکى از بطون آیه است زیرا خداوند در قرآن کریم قصه پیامبران و امت‏هاى پیش را آورده براى توجه و تذکر که نظیر آن در این امت نیز هست با اینکه در تفسیر امام حسن عسگرى علیه السّلام و غیر آن وارد شده که بر در حطه بنى اسرائیل اسماء پیامبر اکرم و ائمه نوشته شده بود و مأمور بودند که نسبت بآنها ابراز کوچکى و اقرار بفضل و مقامشان بنمایند

ولى ایشان امتناع ورزیدند بهمین جهت بر آنها عذاب نازل شد، دیگر جاى اشکالى نیست. اما آیه دوم در قرآن چنین است:

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِیَهْدِیَهُمْ طَرِیقاً ... کافى: علی بن جعفر گفت از حضرت ابو الحسن شنیدم مى‏فرمود وقتى پیامبر اکرم دید تیم (ابا بکر) و عدى (عمر) و بنى امیه بر منبر او بالا رفتند ناراحت شد خداوند این آیه را به پیامبر اکرم نازل کرد براى تسلى خاطرش: وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبى‏ زمانى که بملائکه دستور دادیم براى آدم سجده کنند همه سجده کردند بجز شیطان که امتناع ورزید سپس وحى کرد یا محمّد من دستور دادم ولى شیطان اطاعت نکرد تو نیز ناراحت نباش که دستور دادى ولى در باره وصیت نپذیرفتند.  کنز: ابو حمزه از حضرت باقر نقل میکند در باره آیه: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یَزِیدُ ستمگران حق آل محمّد را إِلَّا خَساراً.

عیسى بن داود همین روایت را از موسى بن جعفر نقل مى‏کند.  کنز جامع الفوائد: جابر از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه: وَ أَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فرمود ستمگران حق آل محمّد.کنز جامع: عیسى بن داود از موسى بن جعفر از جدش نقل کرد که این آیه در باره آل محمّد فقط نازل شده: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ،  الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ تا این قسمت: وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ.  کنز: با همین اسناد از حضرت صادق علیه السّلام نقل میکند در باره آیه:

الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ در باره ما فقط نازل شده امیر المؤمنین و فرزندانش و آنچه در باره اولاد فاطمه علیها السّلام مرتکب شدند. کنز: ضریس از حضرت باقر نقل میکند آیه: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ‏ در باره حسن و حسین علیهما السّلام نازل شده و از عبد اللَّه بن عجلان از حضرت باقر نقل میکند که در باره حضرت قائم و اصحابش نازل شده. توضیح: مرحوم طبرسى مینویسد این اولین آیه‏ایست که در باره قتال نازل شده و تقریر آن چنین است: اجازه داده شده بمؤمنین که پیکار کنند به واسطه ستمى که بر آنها روا داشته شده از شهر و منزل خود آنها را اخراج کرده‏اند و اهانت و آزار بر آنها روا داشته‏اند خداوند بر یارى ایشان قادر است این خود وعده‏ایست که ایشان را یارى خواهد نمود. حضرت باقر فرموده در باره مهاجرین است و آل محمّد را هم فرا میگیرد از دیار خود اخراج شده‏اند و آنها را در ترس و وحشت گرفته‏اند. از کنز جامع الفوائد: که حضرت باقر علیه السّلام فرمود در باره علی و حمزه و جعفر نازل شده حضرت حسین علیه السّلام را هم فرا مى‏گیرد. کنز جامع الفوائد: عبد اللَّه بن حسین از پدر خود از جدش از حسین بن علی از پدر بزرگوار خود نقل کرد که چون این آیه نازل شد: الم  أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ من به پیامبر اکرم عرضکردم این آزمایش چیست؟ فرمود: یا علی تو گرفتار خواهى شد و در آینده بداد خواهى میایستى خود را آماده خصومت نما. کنز: سماعه از حضرت صادق نقل کرد که شبى پیامبر اکرم در مسجد بود نزدیک صبح امیر المؤمنین علیه السّلام آمد پیامبر اکرم او را صدا زد عرضکرد:

بلى فرمود بیا پیش همین که نزدیک شد فرمود علی جان امشب جایى بخواب که مرا مشاهده کنى از خداوند هزار حاجت خواستم برایم برآورد براى تو نیز مانند آنها را خواستم پذیرفت درخواست کردم که امتم بر امامت تو اجتماع و توافق نمایند.

خداوند این را نپذیرفت فرمود: الم  أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ. از کنز: همین آیه نقل شده سدی میگوید: فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا راستگویان علی و اصحاب اویند وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ دشمنان علی. کنز: جابر جعفى از حضرت باقر علیه السّلام در باره آیه: وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِکَ ما عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ فرمود: آیه در باره حضرت قائم علیه السّلام وقتى قیام کند انتقام خواهد گرفت از بنى امیه و مکذبین و دشمنان علی. کنز: ابو حمزه از حضرت باقر نقل کرد که ایشان خواند: و ترى ظالمى آل محمّد حقهم لما رأوا العذاب مى‏بینى ستمگران حق آل محمّد را که چون چشمشان بعذاب بیافتد فرمود عذاب آنها علی علیه السّلام است: یَقُولُونَ هَلْ إِلى‏ مَرَدٍّ مِنْ سَبِیلٍ میگویند آیا راهى براى برگشت وجود دارد. با همین اسناد در مورد آیه:

إِنَّ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا آل محمّد حقهم عَذاباً دُونَ ذلِکَ. کنز: با همین اسناد از حضرت باقر علیه السّلام نقل میکند در آیه: خاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ یَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِیٍّ از خوارى چنان خود را کوچک مى‏کنند و از زیر چشم نگاه میکنند بحضرت قائم عجل اللَّه فرجه.

با همین اسناد در باره آیه: وَ لَنْ یَنْفَعَکُمُ الْیَوْمَ إِذْ ظَلَمْتُمْ امروز براى شما سودى ندارد که ستم بآل محمّد روا داشتید أَنَّکُمْ فِی الْعَذابِ مُشْتَرِکُونَ اینکه در عذاب همه با هم شریک هستید.

با همین اسناد از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه: وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لکِنْ کانُوا هُمُ الظَّالِمِینَ فرمود ما بآنها ستم روا نداشتیم که واگذاردند ولایت اهل بیت ترا ولى آنها خود ستم را پیشه کردند. کنز جامع: اسحاق بن محمّد از پدر خود از حضرت صادق از آباء گرام خود علیهم السّلام نقل کرد که پیامبر اکرم بفاطمه علیها السّلام فرمود شوهرت بعد از من چنین و چنان خواهد دید جریانهاى پس از خود را بفاطمه علیها السلام‏ اطلاع داد.

عرضکرد یا رسول اللَّه از خدا درخواست نمى‏کنید این ناراحتى‏ها را از او رفع کند فرمود چرا درخواست کردم فرمود او گرفتار خواهد شد و گروهى بواسطه او آزمایش مى‏شوند جبرئیل این آیه را آورد: قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِی تُجادِلُکَ فِی زَوْجِها وَ تَشْتَکِی إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ یَسْمَعُ تَحاوُرَکُما إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ خدا شنید سخن آن بانو که با تو در مورد شوهرش میگفت و شکایت بخدا مینمود سخنان شما را شنید، خداوند شنوا و بینا است البته شکایت حضرت فاطمه از ناراحتیهائى بود که علی خواهد دید نه اینکه از خود شکایت داشته باشد.

توضیح: بنا بر این تأویل حکم ظهار مربوط باین آیه نمى‏شود از این قبیل در آیات زیاد است. کنز: روایت شده وقتى که کار براى ابا بکر درست شد و مردم با او بیعت کردند مردى خدمت امیر المؤمنین علیه السّلام آمد موقعى که داشت خاک بر قبر پیامبر اکرم میریخت و در دست بیلى داشت گفت مردم با ابا بکر بیعت کردند خوارى و ذلت در انصار آشکار شد و طلقاء (کسانى که در فتح مکه پیامبر آنها را آزاد کرد) با عجله به سوى بیعت ابا بکر شتافتند مبادا این مقام بشما برسد.

علی علیه السّلام سربیل را بزمین فرو برد و دسته آن را بدست گرفت آنگاه این آیات را خواند: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ  الم،  أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ،  وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ،  أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَنْ یَسْبِقُونا ساءَ ما یَحْکُمُونَ. تفسیر عیاشى: جابر گفت بحضرت باقر علیه السّلام عرضکردم این آیه را که‏ خدا به پیامبر مى‏فرماید: لَیْسَ لَکَ مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‏ءٌ برایم تفسیر فرمائید.

فرمود: جابر! پیامبر اکرم خیلى میل داشت که علی پس از او فرمانرواى مردم شود ولى خدا میدانست چنین نخواهد شد.

عرضکردم پس معنى آیه چیست؟ فرمود: بلى منظور اینست که مى‏فرماید یا محمّد این کار بسته به میل تو نیست در مورد علی زمام و اختیار دست من است در مورد او و دیگران مگر در آیات قرآن بر تو نازل نکردم آیه: الم  أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ تا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ فرمود پیامبر اکرم کار را بخدا واگذاشت.

توضیح: در خطبه قاصعه حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام توضیح داد، و آشکار نموده تأویل این آیه را.( بخش امامت-ترجمه جلد هفتم بحار الانوار    ج‏2    192    بخش پنجاه و هشتم)

شخصیّت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها سلام الله علیها علیها­السَّلام از دیدگاه اقبال

علّامه اقبال درباره عصمت حضرت صدّیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیها­السَّلام و پاکی و طهارت ایشان، چنین اظهار عقیده می­کند:

رشته آیین حق زنجیر پاست/ پاس فرمان جناب مصطفی است

ورنه گرد تربتش گردیـدمـی / سجـده­ها بر خاک او پـاشیـدمی

علّامه اقبال، حضرت صدّیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسَّلام را سرور زنان مسلمان جهان دانسته و نمونه و سرمشق عالی برای همه بانوان می­داند. وی تصریح می­کند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسَّلام، اُسوه کاملی است برای جملگی زنان اسلام و عالَم. ابیات زیـر، ارادت و باور ویژه شاعر را نسبت به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیها­السَّلام آشکار می­سازد:

مریم از یک نسبت عیسی عزیز/ از سه نسبت حضرت زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها عزیز

نـور چـشـم رحـمـة لـلعالمیـن/ آن امـام اولیـــن و آخــــرین

بانوی آن تاجدار هــــــل اتـی/ مـرتضی مشکل گشا شیر خدا

پادشاه و کـلبه و ایــــوان او/ یــک حسام و یک زره سامان او

مادر او مرکز پرگار عـــشـق/مـــــادر آن قــــافله سالار عشق

از نوای زندگی سوزِ حـــسین /اهـــل حـــق حریّت آموز حسین

مـزرع تسلیـم را حاصل بتـول/ مــــادران را اُســـوه کامل، بـتول

علّامه اقبال هنگامی که در انجمن زنان مدرسه­ها در سال 1929 میلادی بنا به تقاضای زنان مسلمان روشن­فکر و دانشگاهی و متعهّد سخنرانی کرد، در پایان به پاس ارائه رهنمودهای عالی و مترقّی و ارشاد بانوان به نقش راستین والایشان، لوح سپاس دریافت نمود. آری، علّامه اقبال حقّی بزرگ بر گردن زنان مسلمان شبه قارّه هند دارد؛ زیرا او نخستین بار ضمن تشویق زنان به کسب علوم و دانش روز، آن­ها را از مکر، حیله و فساد غرب بر حَذَر داشت؛ او می­گوید: زن در رابطه با فساد کنونی تقصیری ندارد، ماه و پروین و ستارگان بر شرافت و پاکدامنی او گواه صادقی هستند. منشأ و علت فسادش همانا کیفیت معاشرت و روابط نادرست و آداب فرهنگی است. اقبال در کتاب «رموز بی­خودی» خطاب به بانوان اسلام چنین سروده است:

بر سر سود و زیان سودا مزن/ گـام جـز بر جـاده آبـا مزن

هـوشیـار از دستـبـرد روزگار/ گیر فرزندان خود را در کنار

مرد و زن وابسته یکـدیگرنـد/کـائـنـات شرق را صورتگرند

آری، زن مسلمان باید براساس اصالت فرهنگ و سنّت کهن خود گام بردارد؛ و این با تحصیل علم، دانش، هنر و صنایع منافات ندارد؛ هر دو را می­توان با همدیگر داشت؛ اسلام با مفاسد و بی­عفّتی مخالف است، نه با تمدّن، علم، دانش، صنعت و تجارت. حجاب زن برای مصونیّت اوست نه برای محدودیّتش. حجاب، حصار و حصنِ حصین بانوان است. زنان مسلمان باید حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها ، خدیجه کبری و زینب اطهر علیهنَّ­السَّلام را اسوه کامل خود قرار دهند. اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند، یعنی آنان الگویی زهرا سلام الله علیها سلام الله علیهایی و زینبی داشته باشند،       می­توانند دنیا و تاریخ را تحت تأثیر خود قرار دهند. اگر زن در جامعه بتواند به علم، معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال و آیین الاهی برای همه انسان­ها در نظر گرفته، برسد، آن وقت به مقام شامخ حقیقی خود نایل خواهد آمد و تربیت فرزندان خود را بهتر کرده و گره­های زندگی را آسان­تر خواهد گشود:

فطرت تو جَذْبه ها دارد بلند/چشم هوش از اسوه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها مبند

تا حسینی شاخ تو بار آورد/ مــوسم پیشین به گلزار آورد

شکل­گیریِ اخلاق و آداب فرزندان بیشتر از ناحیه مادران است؛ زیرا آنان علاوه بر مسأله وراثت، بیشتر از پدران با فرزندان خود تماس دارند؛ لذا به طور قطع، اثرپذیریِ فرزندان از مادران بیشتر است.

هنگامی که محمَّد حَـنَـفـیـّه، فرزند حضرت امیرمؤمنان علی علیه­السَّلام ، آن شجاعت و دلاوریِ بایسته را در جنگ جمل از خود نشان نداد و برای حمله به دشمن و  تاختن به قلب سپاه کفر درنگ کرد، حضرت امیر و فرمود: این را از مادرت به ارث برده­ای!!

علّامه اقبال لاهوری از محبّت محمَّد و آل محمَّد علیهم­السَّلام  برخوردار بود. وی در رساله « رموز بی­خودی» از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسَّـلام با عنوان «سَـیِّدة نِـساء العالَمین» یاد کرده و می­گوید: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسَّلام مادر گرامی اربابان عشق بود، مادر کسی که مرکز پرگار عشق است، مادر کسی که کاروان سالارِ عشق است. حقیقت امر این است که هر موی اقبال، اسیر عشق محمّد صلَّی الله علیه و آله بود و معلوم است کسی که عاشق محمّد صلَّی الله علیه و آله باشد، غیر ممکن است که ولای آل محمّد صلَّی الله علیه و آله را انکار کند:

مــــــزرع تسلیم را حاصل بـــتول/ مــــادران را اســـوه کامل بتول

بـهـر محتاجی دلش آن گونه سوخت/بـا یـهودی چادر خود را فروخت

نـــــوری و هـــم آتشی فرمانبرش/ گم رضایش در رضـای شـوهــرش

مــادر آن مرکـز پـــرگار عـــــشق/ مـــــادر آن قـــافله سـالار عشق

آن ادب­پـرورده صــبـــر و رضـــــا/آســیـــــاگردان و لب قرآن سرا

گریه­های او ز بـــالین بــــی­نیاز/ گـــــوهر افشاندی به دامان نماز

اشک او بـرچیـد جبـریل از زمین /همچو شبنم ریخت بر عرش برین

رشته آیین حق زنــجیر پــــاست/پـــاس فرمان جناب مصطفی است

آری، زنانی چون فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهَاالسَّلام، آب بندِ نخل جمعیّت و جامعه­اند، نگاهبانِ سرمایه­هایِ ملَّت، امانت دارِ نعمت حقّ­اند و پاس دارِ شَـرَف:

آب بندِ نخلِ جمعیَّت تویی/حــــافظ ســـرمایه ملت تویی

ای امـین نعمت آیین حـق/در نَفَس های تــو سِـرّ ِدین حق

بهترین موقع دعا از دیدگاه حضرت زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها سلام الله علیها

یکى از مهمترین و لازمترین امور زندگى یک مؤمن ارتباط برقرار کردن با خدا از طریق دعا و نیایش است در زندگى اولیاء خدا دعا جایگاه اساسى و ویژه دارد و بخش مهمى از بهترین اوقات آنها اختصاص به دعا و نیایش دارد.

در قسمت دعا، انبوهى از دعاهایى که از ناحیه مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسلام رسیده فهرست‏وار نقل کردیم. اما یکى از مسائل دیگر در مورد دعا رعایت آداب دعا از جمله زمان دعا است. اولیاء خدا مترصد اوقات بودند و بهترین زمانها را براى دعا انتخاب مى‏نمودند در اینجا به روایتى مى‏پردازیم که یکى از اوقات مناسب براى دعا را فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسلام به ما در قول و عمل معرفى مى‏کنند.

قالت فاطمه الزهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسلام:

سمعت النبى صلى اللَّه علیه و آله، ان فى الجمعة لساعة لا یراقبها رجل مسلم یسال اللَّه عز و جل فیها خیرا الا اعطاه ایاه قالت فقلت: یا رسول‏اللَّه اى ساعة هى؟ قال اذا تدلى نصف عین الشمس للغروب قال و کانت فاطمة علیهاالسلام تقول لغلامها: اصعد على الضراب فاذا رایت نصف عین الشمس قد تدلى للغروب فاعلمنى حتى ادعو. (1)

(فاطمه زهرا سلام الله علیها سلام الله علیها علیهاالسلام مى‏فرماید: از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله شنیدم، در روز جمعه ساعتى است که هیچ مسلمانى مر

/ 0 نظر / 7 بازدید